
AI kan inte ersätta ledarskap
Algoritmerna skapar inget nytt – utan använder sig av sådant som skapats tidigare – av människan. Allt som vi människor har skapat över tid är inte bra – vi har också producerat mycket skräp. Helena Nordman-Knutson efterlyser därför tydliga policys och personligt engagemang. Det skriver hon i sin gästkrönika som Senior rådgivare på Safir Communication.
Nu är vi inne i AI-tidevarvet där artificiell intelligens driver på teknikutvecklingen, även inom kommunikation och innehållsproduktion. Generativ AI spås få lika stor betydelse för utvecklingen som ångloket eller internet.
Många använder redan chatbot-applikationer som skrivverktyg – där ChatGPT och Jasper AI är några exempel. Dessa verktyg använder avancerade algoritmer för att skapa text, video och bilder. De kan bland annat optimera ordval, analysera språkmönster och översätta texter. Man kan till och med be ChatGPT skriva om en text så att den låter som om den vore skriven av en viss författare.
Applikationerna hämtar data från hela internet – även sådant som är felaktigt eller skyddat av upphovsrätt. Det innebär bland annat en risk för ensidighet. Forskning har visat att verktygen tenderar att beskriva män och kvinnor med olika ordval, eftersom de återspeglar historiskt språkbruk (Scientific American, ChatGPT Replicates Gender Bias in Recommendation Letters, 22 nov 2023).
Med detta i åtanke måste vi använda ett mänskligt filter när vi arbetar professionellt med dessa verktyg. Demografiska, diskriminerande och kulturella utmaningar, desinformation och floskler är exempel på aspekter som kräver eftertanke. Allt innehåll som genereras utifrån våra instruktioner måste granskas och kvalitetssäkras innan publicering.
Börsbolag behöver därför ta fram AI-policys som säkerställer detta. Algoritmerna skapar som sagt inget nytt – de återanvänder enbart det vi människor redan har skapat. Och vi har skapat mycket som inte håller måttet.
Många stora svenska börsbolag har idag engelska som koncernspråk och skriver därför utkast på engelska. Alla språk har olika uttrycksmöjligheter, och när en AI-applikation översätter dessa texter till svenska kan resultatet bli direkt felaktigt. Direkt översättning fungerar sällan – ord kan saknas i svenskan, och en kort engelsk mening kan bli dubbelt så lång på svenska.
Bland de engelska modeord som ofta används och översätts till svenska märks exempelvis: ”big picture”, ”bottom line”, ”flywheel effect”, ”pain points”, ”thought leader”, ”upskilling”, ”headwinds”, ”leverage”, ”resilience”, ”retargeting” och ”future proof”. Dessa ord är svåra att översätta rakt av, samtidigt som det finns krav på att översättningen ska vara exakt.
Då räcker det inte med algoritmer som tolkar kontext. Även i översättningsprocessen krävs ett mänskligt filter – någon som är bekant med företagets språkbruk och begrepp. Någon som rättar till språkliga misstag och ser till att budskapet blir tydligt och begripligt.
Med olika AI-applikationer kan man effektivisera Investor Relations (IR). AI blir en aktiv del av IR-verktygslådan. Exempelvis kan ChatGPT användas för att skapa ramverk till kvartalsrapporter och pressmeddelanden. AI kan även bidra till fokuserade investerarpresentationer, illustrativa grafer och budskap riktade till specifika målgrupper av investerare.
Det är också möjligt att automatiskt transkribera konferenssamtal eller använda chatbots som IR-kanal. Det finns alltså stor potential i att använda AI som stöd i den dagliga IR-verksamheten – förutsatt att man har insikt i vad generativ AI är och att man förstår att resultatet alltid beror på kvaliteten i det som matas in.
Vd-ord skrivs ofta genom en kollektiv process. Den börjar med ett utkast från vd, CFO eller IR/kommunikation – eller en konsult. Därefter justeras texten fram och tillbaka mellan olika funktioner innan den skickas till styrelsen och därefter tillbaka för sista ändringar inför rapportsläpp.
Denna rundgång resulterar ofta i att vd-ordet blir så processat och tillrättalagt att det lika gärna hade kunnat produceras av ett AI-verktyg.
Jag är övertygad om att äkta, tydliga och begripliga vd-ord fortfarande skapar värde – även om de kräver mer tid att ta fram. Exempel på välskrivna och personliga vd-ord är Johan Forssells i Investors bokslutskommuniké 2023, eller Johan Torgebys i SEB:s senaste kvartalsrapport.
Vi människor är berättare. Homo narrans. Vi har berättat historier sedan vi satt vid lägerelden – och jag anser att förmågan att kommunicera är en grundförutsättning för gott ledarskap.