Berätta kort om din roll och hur en arbetsvecka kan se ut.
Som kommunikationskonsult hjälper jag våra kunder med deras kommunikationsutmaningar. En del av det är Investor Relations, som utgörs av kommunikation och relationsbyggande med kapitalmarknadens olika aktörer. En annan del är Corporate Communication, som på ett bredare plan handlar om att bygga upp eller stärka ett bolags varumärke mot olika målgrupper. Som konsult ger jag både stöd till seniora rådgivare och bygger egna kundrelationer.
En typisk vecka kan se ut så att jag ena dagen förbereder en företagsledning på potentiella frågor som kan tänkas komma från investerare under en Q&A. Den andra dagen tar jag fram presentationsmaterial kopplat till finansiell rapportering. Eller så håller vi i en workshop och tar fram en budskapsplattform. Något som är spännande med att vara på en lite mindre arbetsplats är möjligheten att ta egna initiativ att påverka verksamheten framåt, att vara med och affärsutveckla vårt arbete med vårt erbjudande, kunder och marknadsföring, det är väldigt kul.
Har du någon händelse du minns särskilt som du vill dela med dig av?
Vi åkte på en väldigt härlig konferens till Tromsö i Norge. Utöver att utforska naturen med fjordar och berg tillsammans var det ett ypperligt tillfälle att lära känna kollegorna. En av fördelarna med att inte vara på en alltför stor byrå är att det faktiskt går att lära känna sina kollegor, alla är en viktig del av verksamheten. Sen hade vi också en väldigt givande strategisk diskussion under konferensen där alla var delaktiga, som gav mycket inspiration och en konkret riktning framåt.
Vad tycker du mest om med din roll?
Möjligheten att arbeta direkt med företagsledningen för olika spännande bolag på Stockholmsbörsen. Få praktisk erfarenhet och utveckla sina förmågor inom kommunikation, samt kontinuerligt bygga ett nätverk av framträdande personer i näringslivet. Lära av några av branschens främsta talanger och slutligen möjligheten att vara med och påverka verksamhetens riktning och utveckling.
Varför ska man välja att jobba med finansiell kommunikation och Corporate Communication?
Finansiell kommunikation och Corporate Communication är för mig det bästa av två världar. Dels får jag arbeta med den kreativa kommunikativa sidan, exempelvis hur kan vi använda oss av språket för att nå fram till mottagaren på ett sätt som är både intressant och informativt. Dels får jag erfarenhet av att arbeta med några av de främsta bolagen på Stockholmsbörsen. Inom Investor Relations är det viktigt att bilda sig en god översikt av sina kunders verksamhet och det är mycket allmänbildande. Det är stimulerande att hålla sig uppdaterad om händelser i affärsvärlden och att vara med och påverka.
Hur är det att arbeta på just Safir?
När jag började intressera mig för kommunikationsdisciplinen Investor Relations hörde jag tidigt talas om Safir vid upprepade tillfällen, vilket väckte mitt intresse. Jag trivs mycket bra på Safir. Vi har några av de bästa talangerna inom branschen, lång erfarenhet och ett mycket brett nätverk, vilket medför att vi är väldigt kompetenta inom vår nisch. Vi drivs av tydliga värderingar i allt vi gör, det känns kul att påverka hur företag kommunicerar sin verksamhet på ett mer transparent och långsiktigt sätt. Samtidigt är vi ett kul och blandat gäng med olika personlighetstyper och har många sociala aktiviteter planerade tillsammans, vilket verkligen är en bonus.
I och med att Safir är en medelstor arbetsplats så finns det också goda möjligheter att vara med och påverka och att lära sig hur olika områden fungerar istället för att man alltför tidigt blir specialiserad inom ett mindre område, vilket jag tror ofta kan hända på vissa större kommunikationsbyråer. För mig är det en god balans mellan att lära sig ny kunskap och nya förmågor av erfarna och mycket kompetenta medarbetare och samtidigt ha kul på jobbet.
Safir söker fler duktiga medarbetare, mer information på vår karriärsida.